Een nieuw avontuur ... Read it in English
 
"China Impressions II" Gartner&Partner Gallery, van 27 november tot 31 december 2003

Chimel

"Noem mij een kladschilder", grijnst Chimel, terwijl hij nauwgezet met de spatel een doek van 1,50 op 1,50m bewerkt. Het lijdt geen twijfel dat hij daarmee refereert naar zijn beginperiode als schilder. Zijn artistieke zijde kwam aan het licht na wat experimenteren met klodders verf in de zijlijn van een bestaan als handelsreiziger en zakenman. Niet lang daarna schrijft de onbezonnen man zich in voor een lokale wedstrijd in Wuustwezel. Met bloemen en felle kleuren weet hij de jury te verschalken. Nochtans kliedert Chimel wars van iedere academische techniek en voert hij enkel uit wat zijn buikgevoel hem voorschrijft. Het werk dat hem de eerste prijs van de Gemeente Wuustwezel bezorgt, heet "Deep Blue Flower Impression". Het gaat om ordinaire bloemen in felle, complementaire kleuren die desondanks volgens de jury "wat Oosters aandoen".

Er volgen werken als "Black skyline" en "Blue horizon". De bloemen gaan terug naar af. Chimel poogt strepen en vederlicht penseeltrekken in ruimte te dwingen. Warme en donkere kleuren wisselen met lichte en felle tinten. Geen sprake van somberte. Integendeel. Uit de doeken die volgen spreekt kracht, motivatie, strijdlust, onstuimigheid.

"Old en new China" krijgt zijn beslag. Indrukken en gedachten krijgen stilaan vorm. Twee werelden, twee uitersten. Oosters? Misschien. Bewuster? Zeker. Zekerder? Ook. Chimel evolueert. Zijn enthousiasme werkt. Hier en daar steekt iemand zijn bewondering niet onder stoelen of banken. Het sterkt Chimel in zijn drift gevoelens aan te boren. Erkenning, maar ook verbondenheid. Het prijsgeven van intimiteit aan de toeschouwers in de zijlijn. Stille vraag om mee zijn innerlijke wereld binnen te stappen.

Chimel "bekeert" zich openlijk tot Azië. Vroege reiservaringen liggen aan de basis. Op de antiekmarkten van Beijing en Shanghai koopt hij oude doeken met kalligrafische grafteksten en zestiende-eeuwse familieportretten van notabelen uit de Qing dynastie. Instinctief weet hij dat hij hiermee verder moet.

Kalligrafie betekent 'schoonschrijfkunst'. De kalligraaf is aandachtig voor ruimte en schoonheid. Geeft een boodschap mee. Woord en beeld dienen daarbij harmonieus samen te gaan. In de kalligrafie wordt een brede pen gebruikt die in verschillende richtingen gehanteerd wordt. De pen is afgeleid van de ganzenveer die in vroegere tijden voor deze kunstvorm werd gebruikt.

In China zijn de schilderkunst en het schrift nauw met elkaar verbonden. In de Chinese kalligrafie staat het 'schilderen van gedachten' op de voorgrond. Chinese kalligrafen, die toch zo'n 40.000 tekens dienen te kennen, hechten nog het meest belang aan 'inspiratie'. De 'stemming van de schilder' is van primordiaal belang. De kunstenaar bereidt zich geestelijk voor op het kunstwerk. Daarvoor staart hij bijvoorbeeld drie dagen naar een landschap alvorens het penseel te heffen. Zijn werk verbeeldt geen verhaal maar eerder een idee.

De Chinese kalligrafie wordt gezien als de kunst van de leegte. De leegte, dus het weglaten, is één van de moeilijkste facetten ervan. Met een minimum aan middelen een maximum aan geestelijke waarden uitbeelden, is hier van ultiem belang. Kalligrafie, poëzie en schilderkunst stonden in China bekend als de drie volmaaktheden. Deze kunsten worden gewoonlijk gecombineerd in de vorm van een dichterlijk geïnspireerde landschapschildering met een prachtige kalligrafie in een kolom aan één kant.

De "China Impression II periode" is aangebroken. De voorbije maanden heeft Chimel zich verdiept in de gelaagdheid van de ruimte en in de intensiteit van de kleuren. Met het lijmen van de familieportretten komt communicatie meer dan ooit op de voorgrond. Verleden en heden vinden balans. Ervaringen en emoties hebben wortels. De antieke doeken worden gelijmde stukken op een doek. Rood- en geeltinten zijn de ankers. Ook de streep, of balk, en de vederlichte trek huizen nog steeds in de compositie. Zucht naar esthetiek, naar evenwicht in ruimte. Naar rust. De zoektocht krijgt zin.

Innerlijkheid wordt openheid, tasten wordt voelen, indrukken wordt uitdrukken. Chimel staat er. Met de zekerheid komt ook de onzekerheid, met de flamboyante vreugde ook de angst. Een keerpunt.

Erika Claessens Antwerpen, 9 november 2003